Veelgestelde
vragen

Energielabel voor woningen

Wat is een energielabel voor woningen?

Een energielabel voor woningen wordt in Nederland gebruikt om een indicatie te geven of een woning energiezuinig is of niet. Er wordt gebruik gemaakt van 7 klassen: A (Groen en zeer zuinig) tot en met G (Rood en zeer onzuinig). Meer weten over het energielabel voor woningen? Hier vind je uitgebreide informatie.

Welk energielabel heeft mijn woning?

Het energielabel van je woning kun je onder andere controleren op deze website.

Hoe krijg ik bij een nieuwbouwwoning een energielabel?

Bij nieuwbouw wordt het energielabel voor woningen aangeleverd bij de oplevering van de woning. Nieuwbouwwoningen voldoen namelijk altijd aan de eisen op het gebied van energiezuinigheid die gekoppeld zijn aan het energielabel A.

Wanneer is een energielabel wonen verplicht?

Een energielabel voor woningen is verplicht bij verkoop en verhuur van de woning. Bij verkoop van de woning is de verkopende partij verplicht een geldig geregistreerd energielabel aan te vragen en op te leveren. Deze moet aanwezig zijn bij het passeren bij de notaris.

Welke rol heb je als koper?

De verkoper is verplicht om op het moment van passeren van de hypotheek bij de notaris een geldig geregistreerd energielabel voor woningen te overhandigen. Soms is er al een geldig geregistreerd energielabel voor woningen. Dit kun je hier checken.

Hoe vraag ik een geldig geregistreerd energielabel aan?

Benieuwd naar hoe je zelf een geldig geregistreerd energielabel aanvraagt? Bijvoorbeeld om de Energielabel-A rentekorting aan te vragen? Je vindt alle benodigde informatie via deze link van de overheid Energielabel woningen | RVO.nl | Rijksdienst.

Energielabel-A rentekorting

Wanneer kom ik in aanmerking voor de Energielabel-A rentekorting?

Je hebt een Vista hypotheek aangevraagd vanaf 15 oktober 2018 en één van de volgende situaties is van toepassing:

  • Je koopt een bestaande woning met een geldig geregistreerd energielabel A voor woningen.
  • Aankoop van een nieuwbouwwoning. De woning voldoet dan namelijk al aan de eisen die gesteld worden aan het energielabel A voor woningen.
  • Bij het oversluiten van je bestaande hypotheek waarbij je woning een geldig geregistreerd energielabel A heeft. Bij oversluiten ben je zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van een geldig geregistreerd energielabel voor woningen.

Let op: Bij het uitbrengen van de bindende hypotheekofferte (BKA) moet er een geldig geregistreerd energielabel aanwezig zijn. Vista Hypotheken controleert dit. Mocht het geldig geregistreerd energielabel van de woning niet energielabel A zijn, dan heb je geen recht op Energielabel-A rentekorting en komt deze te vervallen. Is er nog geen geldig geregistreerd energielabel? Na passeren bij de notaris kun je alsnog een geldig geregistreerd energielabel aanleveren om in aanmerking te komen voor Energielabel-A rentekorting.

Ik ben nog geen klant bij Vista Hypotheken en ik vraag een hypotheek aan bij Vista? Wat is de hoogte van de Energielabel-A rentekorting?

De Energielabel-A rentekorting bedraagt op dit moment 0,02%. De volgende voorwaarden zijn van toepassing:

  • Je koopt een nieuwbouwwoning
  • Je koopt een bestaande woning met een geldig geregistreerd energielabel A
  • Je sluit je bestaande hypothecaire lening over naar Vista Hypotheken en je woning heeft een geldig geregistreerd energielabel A
  • de korting geldt voor alle aangeboden rentevastperiodes;
  • de korting geldt voor annuïtaire, lineaire en aflossingsvrije leningen. De korting geldt niet voor de overbruggingslening;
  • de korting geldt tijdens de afgesproken, resterende rentevastperiode;
  • de korting vervalt automatisch aan het einde van deze rentevastperiode;
  • de korting vervalt wanneer je tussentijds het rentecontract openbreekt;
  • de korting kan worden meegenomen wanneer je verhuist naar een woning met geldig geregistreerd energielabel A. Heeft de nieuwe woning geen energielabel A? Dan vervalt de Energielabel-A rentekorting;
  • je kunt slechts eenmalig gebruik maken van deze korting;
  • het is mogelijk dat Vista op enig moment geen Energielabel-A rentekorting meer aanbiedt. Je kunt dan voor deze korting niet meer in aanmerking komen. Ook kan Vista de voorwaarden voor de Energielabel-A rentekorting en de hoogte van de korting aanpassen
Ik ben een bestaande klant bij Vista Hypotheken en ik heb mijn woning verduurzaamd. Door deze verduurzaming krijgt mijn woning energielabel A. Vóór de verduurzaming had mijn woning nog geen energielabel A. Wat is de hoogte van de Energielabel-A rentekorting?

De Energielabel-A rentekorting waar je voor in aanmerking komt hangt samen met het moment dat jij jouw hypotheek bij Vista Hypotheken hebt aangevraagd (oorspronkelijke aanvraagdatum). In het volgende schema vind je het percentage:

Aangevraagd vóór 18 oktober 2019: Energielabel-A rentekorting 0,1%
Aangevraagd op of na 18 oktober 2019 en vóór 1 maart 2021: Energielabel-A rentekorting 0,05%
Aangevraagd op of na 1 maart 2021: Energielabel-A rentekorting 0,02%
Mijn nieuwe woning heeft op het moment van de bindende hypotheekofferte (BKA) nog geen geldig geregistreerd energielabel A. Kom ik in aanmerking voor de Energielabel-A rentekorting wanneer ik mijn geldig geregistreerd energielabel A op een later moment aanlever?

Ja, mocht je bij de bindende hypotheekofferte nog geen geldig geregistreerd energielabel A hebben dan kom je alsnog in aanmerking voor Energielabel-A rentekorting wanneer je aantoont dat je woning een geldig geregistreerd energielabel A heeft. Je bent zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van een geldig geregistreerd Energielabel A. Wij kunnen de Energielabel-A rentekorting dan toepassen na passeren bij de notaris.

Mijn woning heeft op dit moment geen energielabel A. Kom ik in aanmerking voor de Energielabel-A rentekorting wanneer ik mijn woning energiezuiniger maak?

Je komt in aanmerking voor de Energielabel-A rentekorting wanneer je tijdens de looptijd van je Vista hypotheek jouw woning gaat verduurzamen en je woning krijgt een geldig geregistreerd energielabel A.

Hoe je de korting aanvraagt lees je onder het kopje “Hoe vraag ik de Energielabel-A rentekorting aan”.

*Klik hier voor de voorwaarden
Ik heb op dit moment een Vista hypotheek zonder de Energielabel-A rentekorting maar mijn woning heeft wel een energielabel A. Kom ik in aanmerking voor de Energielabel-A rentekorting?

Beschikt je woning over een geldig geregistreerd energielabel A? Dan kun je in de volgende situaties, als de korting nog niet eerder is ontvangen, in aanmerking komen voor de Energielabel-A rentekorting*:

  • Je huidige rentecontract loopt af
  • Je breekt je huidige rentecontract open
  • Je gaat je hypotheek verhogen. De korting geldt dan alleen voor het nieuwe leningdeel

*In bovenstaande situaties kom je bij het aangaan van een nieuw rentecontract in aanmerking voor de Energielabel-A rentekorting, zolang de Energielabel-A rentekorting beschikbaar is in het assortiment van Vista Hypotheken. Je krijgt de op dat moment geldende Energielabel-A rentekorting. Het kortingspercentage van de Energielabel-A rentekorting bedraagt op dit moment 0,02%. Vista kan de voorwaarden voor de Energielabel-A rentekorting en de hoogte van de korting aanpassen.

De Energielabel-A rentekorting is een korting op de reguliere hypotheekrente. Hoe werkt de korting bij een hypotheekaanvraag:

De Energielabel-A rentekorting is een korting op de reguliere hypotheekrente. Hoe werkt de korting bij een hypotheekaanvraag:

  • je woning heeft een geldig geregistreerd energielabel A of is een nieuwbouwwoning;
  • de korting geldt voor alle aangeboden rentevastperiodes;
  • de korting geldt voor annuïtaire, lineaire en aflossingsvrije leningen. De korting geldt niet voor de overbruggingslening;
  • de korting geldt alleen tijdens de 1e rentevastperiode;
  • de korting vervalt automatisch aan het einde van deze rentevastperiode;
  • de korting vervalt wanneer je tussentijds het rentecontract openbreekt;
  • de korting kan worden meegenomen wanneer je verhuist naar een woning met energielabel A. Heeft de nieuwe woning geen energielabel A? Dan vervalt de Energielabel-A rentekorting;
  • je kunt slechts eenmalig gebruik maken van deze korting.
Ik heb al een bestaande Vista hypotheek, maar mijn woning heeft op dit moment geen energielabel A. Wat zijn de voorwaarden van de Energielabel-A rentekorting?

De Energielabel-A rentekorting is een korting op de reguliere hypotheekrente. Hoe werkt de korting bij een bestaande Vista hypotheek, waarbij je woning nog geen energielabel A heeft:

  • je woning krijgt een geldig geregistreerd energielabel A na het verduurzamen van je woning;
  • je toont jouw geldig geregistreerd energielabel A van je woning bij Vista aan;
  • ontvangt Vista de melding vóór de 15e van de maand? Dan gaat de Energielabel-A rentekorting in per de 1e van de volgende maand;
  • de korting geldt voor alle aangeboden rentevastperiodes;
  • de korting geldt voor annuïtaire, lineaire en aflossingsvrije leningen. De korting geldt niet voor de overbruggingslening;
  • de korting geldt tijdens de afgesproken, resterende rentevastperiode;
  • de korting vervalt automatisch aan het einde van deze rentevastperiode;
  • de korting vervalt wanneer je tussentijds het rentecontract openbreekt;
  • de korting kan worden meegenomen wanneer je verhuist naar een woning met energielabel A. Heeft de nieuwe woning geen energielabel A? Dan vervalt de Energielabel-A rentekorting;
  • je kunt slechts eenmalig gebruik maken van deze korting;
  • het is mogelijk dat Vista op enig moment geen Energielabel-A rentekorting meer aanbiedt. Je kunt dan voor deze korting niet meer in aanmerking komen. Ook kan Vista de voorwaarden voor de Energielabel-A rentekorting en de hoogte van de korting aanpassen.
Hoe vraag ik de Energielabel-A rentekorting aan?

Wanneer je voor een Vista hypotheek kiest, zal je adviseur in de aanvraag aangeven dat er een energielabel A aanwezig is. Het enige dat je zelf moet doen is er op toe zien dat de verkopende partij een geldig geregistreerd energielabel A aanvraagt. Bij nieuwbouw krijg je automatisch een energielabel A.

Sluit jij je huidige hypotheek over naar Vista? Dan kan je zelf een geldig geregistreerd energielabel A aanvragen van je woning. Hoe dit werkt vind je op Hoe dit werkt vind je op Energielabel woningen | RVO.nl | Rijksdienst.

Wanneer je Vista hypotheek al loopt en je jouw woning energiezuiniger hebt gemaakt, hebben wij een geldig geregistreerd energielabel A nodig om de korting toe te kunnen passen. Dit geldt voor woningen die tijdens de looptijd, van een energielabel B t/m G overgaan naar een geldig geregistreerd energielabel A. Meld je geldige en geregistreerde energielabel A aan op telefoonnummer 010-2422060 of mail naar klantenservice@vistahypotheken.nl .

Waarom biedt Vista de Energielabel-A rentekorting aan?

Een energiezuinige woning kan veel voordeel opleveren. Met een verbouwing of wat kleine aanpassingen kun jij je huis energiezuiniger maken. Daarbij is een duurzame woning beter voor het milieu en heb je meer wooncomfort. Vista Hypotheken geeft jou graag een extra steuntje in de rug: Indien je jouw woning duurzamer maakt en hierdoor energielabel A krijgt, krijg je korting op je hypotheekrente.

Mijn woning energiezuiniger maken

Waarom zou ik mijn woning energiezuiniger maken?

Het verduurzamen van je woning levert tal van voordelen op. Allereerst merk je het in je portemonnee doordat je lagere maandlasten hebt. Daarnaast zal je een toename van het wooncomfort ervaren. Minder tocht, constantere temperatuur in de zomer én winter. Ook draag je bij aan het verminderen van de CO2 uitstoot.

Ik wil mijn woning energiezuiniger maken, wat zijn de mogelijkheden?

Wil je je huis verduurzamen en volledig ontzorgd worden? Vista werkt samen met Energiebespaarders om eenvoudig je huis te verduurzamen. Als (toekomstig) Vista klant heb jij de mogelijkheid om een gratis adviespakket aan te vragen (t.w.v. 189 euro). Na inventarisatie komt een energieadviseur bij je langs. Samen brengen jullie de verduurzamingsmogelijkheden in kaart. Afsluitend krijg je een advies op maat, inclusief offertes.

Wil je weten wat de verduurzamingsmogelijkheden van jouw woning zijn? Doe dan binnen 1 minuut de Bespaarcheck om een eerste indruk te krijgen!

Hypotheek aanvragen

Hoe kan ik een Vista hypotheek aanvragen?

Je kunt een Vista hypotheek aanvragen via een onafhankelijk adviseur die Vista hypotheken aanbiedt. Vista Hypotheken geeft zelf geen hypotheekadvies.

Vind een onafhankelijk adviseur.

Kan ik bij Vista Hypotheken ook advies krijgen?

Nee, Vista Hypotheken biedt geen hypotheekadvies aan. Je kunt advies krijgen bij één van de onafhankelijke adviseurs die Vista hypotheken aanbiedt.

Vind een onafhankelijk adviseur.

Wat is een renteaanbod?

Op het moment dat je een Vista hypotheek wilt afsluiten, vraagt jouw adviseur bij ons een renteaanbod en een voorbeeldofferte aan. Om alvast zekerheid te krijgen over de rentepercentages die wij bieden, ontvang je het renteaanbod. Bij het opmaken van de definitieve offerte kijken wij dan naar de rentepercentages uit deze rentelijst.

Een renteaanbod van Vista Hypotheken is, vanaf de afgiftedatum, 3 maanden geldig. De acceptatietermijn is 3 weken. Dat betekent dat je binnen 3 weken het renteaanbod moet tekenen, anders vervalt het.

Hoe lang is een offerte bij Vista Hypotheken geldig?

De offerte is in beginsel 3 maanden geldig. De einddatum van de definitieve offerte is gelijk aan de einddatum van het renteaanbod. Dit betekent dat je voor deze einddatum bij de notaris moet zitten voor de overdracht van de woning. De acceptatietermijn van de definitieve offerte is 2 weken. Je moet dan binnen 2 weken de offerte tekenen, anders vervalt het aanbod.

Kan ik de offertetermijn verlengen?

Wanneer je na het ondertekenen van de definitieve offerte de uiterlijke passeerdatum uit de offerte wilt verlengen, kan dit eenmalig; met 3 maanden bij bestaande bouw en met 9 maanden bij nieuwbouw. Je ontvangt dan een verlengingsvoorstel. Dit kan nodig zijn als jouw woning bijvoorbeeld nog niet is afgebouwd.

Bij het verlengen van je hypotheekofferte wordt de rente vastgezet op het moment van verlengen. Dit is 3 maanden na het uitbrengen van het renteaanbod. We vergelijken hierbij de rente uit de offerte met de dagrente op de ingangsdatum van de verlengingsperiode. Is op dat moment de rente lager? Dan is voor jou deze lagere rente van toepassing.

Let op: Zolang je het verlengingsvoorstel bij de offerte nog niet getekend naar ons hebt teruggestuurd, mag je de offerte zonder kosten opzeggen. Heb je het verlengingsvoorstel wel naar ons teruggestuurd met jouw handtekening eronder en heb je voor de uiterlijke opnamedatum de lening niet opgenomen, dan moet je € 500,- annuleringskosten betalen.

Hoe werkt het aanvragen van een Vista hypotheek?

Nadat je een gesprek hebt gehad met één van de adviseurs die Vista hypotheken aanbiedt, ontvang je na aanvraag een renteaanbod en een voorbeeldofferte. Wanneer je gebruik wilt maken van het aanbod, moet je binnen 3 weken het renteaanbod getekend retour sturen. Vervolgens lever je via jouw adviseur alle benodigde documenten aan. Zo kan jouw aanvraag worden beoordeeld. Nadat jouw aanvraag is beoordeeld en door ons is goedgekeurd, ontvang je een definitieve offerte. Deze offerte heeft na ondertekening dezelfde einddatum als die van het renteaanbod. Indien je de offerte wilt gaan tekenen, houdt er dan rekening mee dat je dit binnen 2 weken moet doen.

Wat als de actuele rente lager is op het moment van overdracht van de woning bij de notaris dan de rente die in mijn hypotheekofferte staat?

Zit je binnen 3 maanden na de datum van het renteaanbod bij de notaris? Dan kijken we altijd naar de rentestand op het moment van passeren. Is de actuele rente op dat moment lager dan in de offerte? Dan krijg je de laagste rente.

Indien je het renteaanbod hebt verlengd dan kijken we niet naar de actuele rente op passeerdatum. We houden de laagste rente aan van het renteaanbod of de rente op verlengingsdatum.

Kan ik bij Vista Hypotheken ook een lening krijgen als ik een tijdelijk contract heb?

Als je een tijdelijk contract hebt met een intentieverklaring kun je bij ons gewoon een hypotheek krijgen. Heb je geen intentieverklaring? Dan rekenen wij met een gemiddeld inkomen van de afgelopen 3 jaar (met als maximum het laatste jaar). Heb je de afgelopen 3 jaar niet volledig gewerkt? Met een perspectiefverklaring kom je bij ons toch in aanmerking voor een hypotheek. Vraag jouw uitzendbureau of ze hieraan meewerken. Het uitzendbureau moet aangesloten zijn bij de Stichting Perspectiefverklaring.

Daarnaast maakt Vista Hypotheken een uitzondering: heb jij een tijdelijke aanstelling als arts in opleiding, wetenschappelijk onderzoeker of promovendus? Dan is een intentieverklaring niet nodig.

Kan ik bij Vista Hypotheken ook een lening krijgen als mijn huidige huis nog niet is verkocht?

Het is in sommige gevallen mogelijk om een lening te krijgen als je huidige huis nog niet is verkocht. Je krijgt dan te maken met meerdere lasten: je betaalt je huidige hypotheek, je nieuwe hypotheek en eventueel de lasten die horen bij een overbruggingshypotheek. Dit is een hypotheek waarmee je de verwachte overwaarde van je oude huis tijdelijk financiert. Al deze lasten moet je wel kunnen betalen zolang je huis nog niet is verkocht. Laat je hierover goed adviseren door een adviseur. Hij of zij kan ook voor je berekenen of je deze extra lasten kunt betalen. Je betaalt de overbruggingshypotheek terug met het geld uit de verkoop van je oude huis.

Vind een onafhankelijk adviseur.

Kan ik mijn huidige hypotheek oversluiten naar Vista Hypotheken?

Het is in veel gevallen mogelijk om je huidige hypotheek, die nu ergens anders loopt, over te sluiten naar Vista Hypotheken. Een financieel adviseur kan je hierover adviseren.

Vind een onafhankelijk adviseur.

Kan ik een restschuld financieren bij Vista Hypotheken?

Het is bij Vista Hypotheken niet mogelijk om een lening af te sluiten voor financiering van een restschuld.

Kan ik een extra Vista hypotheek aanvragen?

Een tweede hypotheek is mogelijk bij Vista Hypotheken, maar alleen als de eerste hypotheek ook bij ons is afgesloten. Een verhoging van een bestaande Vista hypotheek is ook mogelijk. Deze verhoging moet wel minimaal € 10.000,- bedragen. Laat je hierover goed adviseren door een onafhankelijk financieel adviseur.

Vind een onafhankelijk adviseur.

Wie is Quion?

Vista Hypotheken besteedt een deel van haar werkzaamheden uit aan Quion. Quion brengt namens Vista Hypotheken het renteaanbod en de (voorbeeld) offerte uit. Daarnaast verzorgt zij het beheer van de Vista Hypotheken, dit betekent dat als je klant bij ons wordt, Quion de administratie van de lening op zich neemt. Quion is een specialist op dit gebied en één van de grootste onafhankelijke hypotheekverwerkers van Nederland. Wil je meer weten over Quion? Bekijk dan ook de website www.quion.com.

Naar boven

Mijn Leninginzicht

Wanneer krijg ik toegang tot Mijn Leninginzicht?

Je krijgt toegang tot jouw Leninginzicht nadat je bij de notaris de hypotheekakte hebt getekend. Circa 5 werkdagen na passeren ontvang je een welkomstbrief met unieke registratiecode.

Hoe krijg ik toegang tot Mijn Leninginzicht?

Om toegang te krijgen, raden wij je aan om je zo snel mogelijk eenmalig te registreren. Je hebt een welkomstbrief met jouw registratiecode ontvangen. Heb je deze registratiecode niet ontvangen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010 242 2060 of via klantenservice@vistahypotheken.nl. Je ontvangt binnen enkele werkdagen per brief jouw nieuwe registratiecode.

Kan mijn partner ook een account aanvragen?

Ja, dat is mogelijk. Neem contact met ons op ons op via telefoonnummer 010 242 2060 of mail ons op klantenservice@vistahypotheken.nl.

Wat moet ik doen als ik mijn registratiecode kwijt ben of de geldigheid is verlopen?

Neem dan contact met ons op en vraag een nieuwe registratiecode aan. Vergeet niet je naam, contractnummer en geboortedatum door te geven. De nieuwe registratiecode ontvang je binnen enkele werkdagen per post.

Kan ik nog inloggen als ik mijn emailadres heb veranderd?

Je kunt gewoon nog inloggen als je een nieuw emailadres hebt. Log eerst nog in met je oude emailadres. In jouw account verander je dan je emailadres via "Mijn gegevens". Zodra je het emailadres hebt aangepast, kan je voortaan inloggen met je nieuwe mailadres.

Wat moet ik doen als ik de melding krijg: "De combinatie van de ingevoerde registratiecode en geboortedatum is bij ons niet bekend. Controleer je gegevens."

Je kunt het beste eerst de onderstaande punten controleren:

  • Heb je de registratiecode juist overgenomen? Controleer alle letters, cijfers, leestekens en karakters.
  • Heb je je geboortedatum correct overgenomen? Gebruik de notatie: dd-mm-jjjj.
  • Mogelijk is de registratiecode al in gebruik bij jouw partner. Is dit het geval? Dan kan je een extra registratiecode opvragen.

Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010-242 2060 of mail ons op klantenservice@vistahypotheken.nl.

Naar boven

Hypotheek(gegevens) wijzigen

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?

Veel wijzigingen kun je zelf doorgeven via je Mijn Leninginzicht. Kom je er niet uit? Bel dan naar 010-242 2060 of mail ons op klantenservice@vistahypotheken.nl.

Welke kosten rekent Vista Hypotheken voor het doorvoeren van een wijziging?

Voor sommige wijzigingen die je tijdens de looptijd van je hypotheek wilt doorvoeren brengt Vista Hypotheken kosten in rekening. Hieronder staan de meest voorkomende wijzigingen met de bijbehorende kosten:

  • Wijzigen van de leningvorm: € 150
  • Verhoging hypotheek (tweede hypotheek of binnen de inschrijving): € 150
  • Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid: € 150
  • Toevoegen schuldenaar: € 150
  • Openbreken van het rentecontract: € 150 (exclusief de eventuele vergoeding voor vervroegd aflossen)
Hoe kan ik mijn hypotheekvorm wijzigen?

Als je je hypotheekvorm wilt wijzigen, kun je dit het beste eerst met een onafhankelijk adviseur bespreken. Een wijziging van hypotheekvorm kan financiële en fiscale gevolgen hebben, dus dan is het handig als je die weet en snapt. De adviseur kan de wijziging voor je aan ons doorgeven.

Heb je je al laten adviseren en weet je wat je wilt wijzigen? Dan kun je mailen naar klantenservice@vistahypotheken.nl. Je betaalt € 150,- voor het wijzigen van je hypotheekvorm.

Mijn partner en ik gaan uit elkaar, wat moeten we nu regelen?

Wanneer je uit elkaar gaat is het slim om de situatie te bespreken met een financieel adviseur. Met jouw adviseur bekijk je bijvoorbeeld of één van jullie nog in het huis kan blijven wonen, helpt hij/zij bij berekeningen en kijken jullie samen naar de beste situatie.

Vul samen met jouw adviseur het document Aanvraag hoofdelijk ontslag in.

Vind een onafhankelijk adviseur.

Naar boven

Aflossen en betalen

Waar vind ik meer informatie over mijn eerste hypotheekbetaling?

Circa 5 werkdagen na passeren ontvang je van ons een welkomstbrief waarin je meer informatie leest over de eerste afschrijving en overige maandbetalingen. De hypotheek betaal je maandelijks achteraf.

Hoeveel mag ik extra aflossen op mijn hypotheek?

Bij ons mag je altijd extra aflossen op je hypotheek. Wanneer en hoeveel jij wilt! Je betaalt geen boete of vergoedingsrente als je extra aflost. Het geld dat je gebruikt om extra af te lossen moet wel je eigen geld zijn, bijvoorbeeld spaargeld of geld dat je geschonken hebt gekregen. Is het geld waarmee je aflost niet je eigen geld? Dan mag je tot maximaal 10% van de hypotheeksom per jaar boetevrij aflossen.

Het kan verstandig zijn om bij jouw adviseur na te vragen of eerder terugbetalen in jouw geval de meest passende keuze is.

Ik wil mijn hele lening terugbetalen. Hoe doe ik dat?

Je kunt een voorlopige aflosnota aanvragen via jouw portaal. Ga naar 'Voorlopige aflosnota' en vul de gegevens in. Je ontvangt van ons een voorlopige aflosnota.

Wanneer wordt mijn hypotheekbetaling afgeschreven?

Wij schrijven de rente en aflossing die horen bij jouw lening af op de eerste werkdag van de maand. Je betaalt de rente per maand achteraf. Zorg ervoor dat je voldoende geld op jouw bankrekening hebt staan. Kunnen wij de bedragen van de lening niet afschrijven? Dan ontvang je binnen enkele dagen een brief. Hierin staat wat je dan moet doen.

Weet je dat er op de dag waarop wij de bedragen afschrijven niet voldoende geld op jouw bankrekening staat? Neem dan op tijd contact met ons op. Bel dan naar 010-2422060 of mail ons op klantenservice@vistahypotheken.nl.

Naar boven

Betaalbaarheid hypotheek

Ik heb problemen met betalen van mijn hypotheeklasten, waar kan ik terecht?

Het kan gebeuren dat je je maandlasten van je hypotheek (tijdelijk) niet meer kan betalen. Ook dan zijn we er voor jou. Vraag om hulp, want dat is de eerste stap naar een mogelijke oplossing.

Heb of krijg je een mogelijke betalingsachterstand op je hypotheek neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Je kan ons rechtstreeks bellen op 010-2421340. Samen met jou kijken we dan hoe we een betalingsachterstand op je hypotheek kunnen voorkomen of oplossen.

Wat als ik mijn maandbedrag niet heb betaald?

Na de mislukte incasso krijg je direct vanaf dag 1 een brief dat je een betalingsachterstand heb. Als je daarna nog niet betaalt ontvang je 10 dagen later weer een brief. Na 2 weken zal de afdeling bijzonder beheer telefonisch contact met je opnemen om de betalingsachterstand en de mogelijke oplossing, zoals een betalingsregeling te bespreken.

Waar kan ik nog meer terecht?

Je kan bij financiële problemen ook terecht bij je Gemeente. Zij bieden ook hulp en hebben een groot netwerk. Gemeenten bieden soms ook kwijtschelding op een deel van de schulden. Je kan ook gratis de Nederlandse schuldhulproute bellen op 0800-8115. Een medewerker helpt je dan om uit te zoeken waar je je kan melden voor hulp.

Naar boven

Rente

De waarde van mijn woning is gestegen. Kan ik mijn tariefklasse veranderen?

Kan jij door middel van een taxatierapport of een Vista Desktop taxatie van Calcasa aantonen dat jouw woning meer waard is geworden? Dan kan het zijn dat je in aanmerking komt voor een andere tariefklasse. Let er op dat het taxatierapport een gevalideerd rapport moet zijn en niet ouder dan zes maanden oud mag zijn. De Vista Desktop taxatie van Calcasa moet aan het beleid van Vista voldoen en mag niet ouder dan zes maanden zijn. De kosten voor het taxatierapport of de desktop taxatie moet je zelf betalen.

Heb je een lening met Nationale Hypotheek Garantie? Dan verandert het verlagen van jouw risicoklasse vaak niets aan jouw rente. Je kunt het gevalideerd taxatierapport of de Vista Desktop taxatie sturen naar klantenservice@vistahypotheken.nl. Ontvangen wij het taxatierapport of de desktop taxatie vóór de 15e van de maand? Dan gaat de wijziging in per de 1e van de volgende maand. Let op de hypotheek betaal je maandelijks achteraf.

Mijn rentevastperiode loopt af, hoe kan ik een nieuwe rente kiezen?

Voordat jouw rentevastperiode afloopt, doet Vista Hypotheken jouw een aanbod voor nieuwe rentepercentages. Vista Hypotheken doet jou dit aanbod minimaal 3 maanden voordat de rentevastperiode afloopt. Dit aanbod ontvang je óf online in Mijn Leninginzicht óf per post.

Ik heb een voorstel met nieuwe rentevastperiodes ontvangen. Wat doet Vista Hypotheken als ik geen nieuwe rente kies?

Op het moment dat wij jouw keuze niet hebben ontvangen voordat jouw rentevastperiode afloopt, zet Vista Hypotheken de rente vast voor dezelfde periode als de rentevastperiode die je daarvoor had. Dit geldt niet als de resterende looptijd van de lening korter is dan de rentevastperiode die je daarvoor had. Dan zet Vista Hypotheken de rente vast voor een periode die gelijk is aan de resterende looptijd van de lening. En geldt voor het leningdeel een rentepercentage dat Vista Hypotheken dan aanbiedt voor leningdelen van dezelfde soort met die rentevastperiode.

Ik heb een deel van de lening voor mijn woning terugbetaald. Kan ik mijn tariefklasse veranderen?

Heb je extra afgelost op je hypotheek en val je daarmee in een lagere tariefklasse? Dan passen wij de rente automatisch en zonder kosten aan. Dit geldt ook als jouw lening als gevolg van een reguliere aflossing in een lagere tariefklasse valt. Om te berekenen of je in een lagere tariefklasse valt, hanteren wij de bestaande marktwaarde van het onderpand die bij ons bekend is. Dit doen wij zowel na een extra aflossing als na een reguliere aflossing bij een annuïteiten of lineaire hypotheek.

Naar boven

Vista Desktop taxatie van Calcasa

Wat is een Vista Desktop taxatie van Calcasa?

Calcasa is een onafhankelijk bedrijf dat gespecialiseerd is in online waardebepalingen van woningen. Nadat Calcasa de waarde heeft vastgesteld, voert een desktop taxateur nog een controle uit op de waarde en keurt deze dan goed of af. Na goedkeuring ontvang je een desktop taxatierapport. Er komt dus geen taxateur bij je thuis, maar de taxateur doet de waardebepaling op afstand. Meer informatie vind je op de website van Calcasa: Desktoptaxatie.nl.

Hoe bepaalt Calcasa de waarde van de woning?

Calcasa bepaalt de waarde van een woning aan de hand van een rekenmodel. Het rekenmodel maakt gebruik van een database met gegevens over woningprijzen, woningkenmerken en locatie. Deze gegevens komen onder andere uit het Kadaster. Hoe meer vergelijkbare huizen er in de buurt verkocht zijn, hoe nauwkeuriger de waardebepaling. Heb je een woning met bijzondere kenmerken of een bijzondere ligging? Dan is de berekening waarschijnlijk minder nauwkeurig of niet mogelijk.

Wanneer kan ik een Vista Desktop taxatie van Calcasa gebruiken?

Je kan een Vista Desktop taxatie gebruiken voor aankoop, overbrugging, ophogen, oversluiten, wijzigen leningvorm en als je de rente wilt aanpassen. De totale lening is maximaal 90% van de waarde uit de Vista Desktop taxatie. De Vista Desktop taxatie van Calcasa moet aan het beleid van Vista voldoen. Het moet bijvoorbeeld een bestaande woning van minimaal 2 jaar oud zijn voor eigen bewoning. De woning mag geen recht van erfpacht of opstal hebben. Je adviseur kan je vertellen of je gebruik kan maken van een Vista Desktop taxatie van Calcasa. De Vista Desktop taxatie mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Je vindt de actuele kosten voor een desktop taxatie op Desktoptaxatie.nl.

Kan ik een Vista Desktop taxatie van Calcasa ook gebruiken bij een verbouwing?

Dat is mogelijk, maar de Vista Desktop taxatie van Calcasa gaat uit van de waarde van de woning voor verbouwing. Een verbouwing wordt dus niet meegenomen bij de bepaling van de waarde van de woning.

Naar boven

Beschikbaarheid rentetarieven

Waarom zijn bepaalde rentes tijdelijk niet beschikbaar?

Vista werkt niet volgens het traditionele bankmodel, waarbij spaargeld wordt ingezet voor het verstrekken van nieuwe leningen. Dat komt omdat Vista haar geld voor nieuwe leningen verkrijgt via institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen. Zij beleggen in bepaalde rentetarieven die op dat moment interessant zijn op basis van een renteperiode en risico. Dit kan in de praktijk betekenen dat sommige rentetarieven tijdelijk uitverkocht zijn, wanneer al het beschikbare geld voor die bepaalde renteperiode is verstrekt. Ben je al klant bij Vista dan ondervind je hiervan geen hinder en kan je altijd terecht zonder beperkingen. Wil je klant worden bij Vista dan kan het zijn dat je tijdelijk niet een lening met bijvoorbeeld 10 jaar vaste rente kan kiezen omdat die rente op dat moment niet beschikbaar is.

Hoe werkt het als ik als nieuwe klant een renteaanbod heb en de gekozen rente is tijdelijk niet beschikbaar?

Onder nieuwe klant verstaan we dat je nog geen lening bij Vista hebt lopen. Heb je van Vista een renteaanbod ontvangen dan heb je geen hinder als het door jou gekozen rentetarief tijdelijk is uitverkocht. Je ontvangt na een positieve beoordeling je definitieve offerte met de door jou gewenste rentes.

Ik wil klant bij Vista worden hoe weet ik wanneer rentes weer beschikbaar zijn?

Is een bepaalde rente tijdelijk niet beschikbaar dan kunnen we niet aangeven wanneer deze rente wel weer beschikbaar is. Als de door jouw gekozen rentetarieven niet aanwezig is kunnen we je op dat moment helaas niet verder helpen. Niet omdat we niet willen maar omdat deze tarieven op dat moment tijdelijk niet beschikbaar zijn. Op de Vista website bij rentetarieven staat het meest actuele overzicht waarin de beschikbare rentes staan.

Ik ben al klant bij Vista en ik wil mijn lening ophogen, verlengen of omzetten. Hoe werkt het als de rente niet beschikbaar is?

Ben je al klant bij Vista en wil je een nieuwe lening aanvragen, je lening verlengen of omzetten? Dan kan je altijd de door jouw gewenste rente kiezen ook al is de rente van je keuze tijdelijk niet beschikbaar. Je zal als bestaande klant van Vista geen beperkingen ondervinden.

Naar boven

Bouwdepot

Kan ik het verbouwplan tussentijds veranderen?

Je kunt het verbouwplan veranderen als dit de waarde van de woning niet beïnvloed. Je hebt hiervoor wel altijd toestemming nodig van ons. Wil je jouw verbouwplan veranderen? Ga dan naar de pagina Verbouwplan veranderen.

Nadat je het nieuwe plan hebt ingediend, gaan wij dit beoordelen. Daarbij kijken we zorgvuldig of het verbouwplan aangepast kan worden. De uitkomst van deze beoordeling sturen we je per post of via jouw Vista portaal op. Soms vragen wij nog extra informatie bij je op; zoals een nieuw taxatierapport of een aanvullende verklaring van de taxateur.

Hoe kan ik betalingen doen uit mijn bouwdepot?

Betalingen uit het bouwdepot gaan via Mijn leninginzicht. Je kan daar een declaratie indienen. Je kunt meerdere kassabonnen opsturen en laten betalen uit jouw bouwdepot. De aankopen die bij deze kassabonnen horen, moeten wel binnen jouw verbouwplan passen. Je kunt bij jouw declaratie ook aangeven dat je het bedrag aan jezelf wilt laten overmaken. Zo betalen wij een rekening aan jou, die jij hebt voorgeschoten. Stuur naast de rekening die je wilt betalen ook een kopie van jouw rekeningoverzicht of pinbon mee. Zo kunnen wij controleren of de rekening ook echt van jouw bankrekeningnummer is betaald.

Waar moet ik op letten als ik een rekening wil laten betalen uit mijn bouwdepot?

Let op de volgende punten als je een rekening wil laten betalen uit jouw bouwdepot:

  • Stuur alleen kopieën van rekeningen (of kassabonnen) op van werkzaamheden of producten die zorgen voor een betere staat van jouw woning. En die passen in jouw verbouwplan. Wij betalen niet uit op basis van offertes of bestelbonnen die nog niet zijn betaald. Heb je een offerte én een betaalbewijs? Stuur deze dan allebei op. Dit verkleint jouw kans op een afwijzing van betaling uit jouw bouwdepot.
  • Vista Hypotheken accepteert geen rekeningen (of kassabonnen) met een aankoopdatum die vóór de datum van de uitgebrachte definitieve offerte ligt. Als de definitieve offerte op 20 november is uitgebracht, dan kan je alle kassabonnen en rekeningen pas ná 20 november indienen. Je kan pas rekeningen indienen nadat je jouw handtekening hebt gezet onder de hypotheekakte bij de notaris.
  • Het onderpandadres op de rekeningen (of kassabonnen) moet gelijk zijn aan het nieuwe adres.
  • Stuur alleen rekeningen op met een Nederlands bankrekeningnummer. Wij betalen niet aan buitenlandse bankrekeningnummers.
  • Stuur je een kopie op van een rekening van een bedrijf? Zorg dan dat de volgende gegevens op de rekening staan: bedrijfsnaam, adres, plaatsnaam, telefoonnummer, bankrekeningnummer en Kamer van Koophandel-nummer.
  • Stuur je een kopie op van een kassabon? Zorg dan dat de bedrijfsnaam en het adres van het bedrijf op de kassabon staan. Let op! Een pinbon zonder een scan van de originele kassabon is niet voldoende.
  • Zonder rekening, kassabon of ander betaalbewijs betalen wij niets uit jouw bouwdepot.
  • Heb je een nieuwbouwwoning? Wij betalen bouwtermijnen voor jouw nieuwbouwwoning standaard uit aan jouw aannemer. Wil je toch dat het bedrag aan jezelf wordt overgemaakt? Dan moet je een betaalbewijs bijvoegen.
Hoe lang duurt het voordat een rekening wordt betaald uit mijn bouwdepot?

Wij beoordelen jouw declaratie binnen 4 werkdagen. Betalen wij de rekening uit? Dan zie je dit terug op het portaal, maar krijg je geen aparte brief. Iedere maand ontvang je een mutatieoverzicht. In dit overzicht staat welke rekeningen wij die maand uit jouw bouwdepot hebben betaald. Betalen wij een rekening niet? Dan zie je dit terug op het portaal en ontvang je van ons bericht.

Hoe lang mag ik mijn bouwdepot gebruiken?

De looptijd van het bouwdepot is bij nieuwbouwwoning 18 maanden en bij een verbouwing 6 maanden. Op jouw eigen portaal kan je zien wanneer jouw bouwdepot stopt. Dit kan je ook vinden in de welkomstbrief die je van ons hebt ontvangen. Jouw bouwdepot wordt automatisch stopgezet als je deze helemaal verbruikt hebt óf als de looptijd van het bouwdepot is verstreken.

Ontvang ik rente over mijn bouwdepot?

Ja, je ontvangt rente over het openstaande saldo van jouw bouwdepot. Bij een nieuwbouwhuis is de rentevergoeding over het bouwdepot gelijk aan de rente van de lening. Bij een verbouwing is de rentevergoeding over het bouwdepot 1% (één procentpunt) lager dan de rente van de lening. De te ontvangen rente wordt verrekend met de te betalen rente.

Hoeveel geld zit er nog in mijn bouwdepot?

Via het Mijn Leninginzicht kun je zien hoeveel geld er nog in je bouwdepot ziet. Ook zie je daar je eerdere betalingen en je kunt zelf de opdracht geven om rekeningen te betalen.

Kan ik het verbouwplan tussentijds veranderen?

Je kunt het verbouwplan veranderen als dit de waarde van de woning verhoogt. Je hebt hiervoor wel altijd toestemming nodig van ons. Wil je jouw verbouwplan veranderen? Ga dan naar de pagina Verbouwplan veranderen.

Nadat je het nieuwe plan hebt ingediend, gaan wij dit beoordelen. Daarbij kijken we zorgvuldig of het verbouwplan aangepast kan worden. De uitkomst van deze beoordeling sturen we je per post op. Soms vragen wij nog extra informatie bij je op; zoals een nieuw taxatierapport.

Naar boven

Moeilijke termen

Wat is een bankgarantie?

Als zekerheid voor de verkoper wordt er in het koopcontract vaak een waarborgsom opgenomen. Meestal is dit 10% van de totale koopsom van je nieuwe huis. Het beschermt de verkoper tegen financiële gevolgen als jij op het laatste moment van de koop afziet. Je kunt dit bedrag zelf storten bij de notaris of je laat je financieel adviseur een bankgarantie aanvragen. Voor het opmaken van een bankgarantie betaal je kosten. Deze kosten worden door de notaris meegenomen in de eindafrekening die je betaalt bij de aankoop van je nieuwe huis.

Wat is Nationale Hypotheek Garantie?

Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is een garantie als je een lening afsluit om een eigen huis te kopen of om je huis te verbouwen. Je betaalt dan een lagere rente. Je kunt de hele koopsom plus alle bijkomende kosten met Nationale Hypotheek Garantie lenen tot maximaal 100% van de marktwaarde van je woning. De maximale koopsom met NHG bij nieuwbouw en bestaande bouw is €405.000 (in 2023). Wanneer er sprake is van energiebesparende maatregelen is de maximale lening €429.300 (106% van de marktwaarde). Je betaalt eenmalig kosten aan de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen dit is 0,6% van de hoofdsom van je nieuwe lening. Als je je huis voor minder verkoopt dan jouw uitstaande hypotheekschuld, dan kan NHG je in sommige gevallen deze restschuld voor je betalen. Je hebt dan geen schuld meer bij ons, maar bij de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen. Is het niet jouw schuld dat het huis gedwongen is verkocht? En heb je meegewerkt om de schuld zo laag mogelijk te houden? Dan kan de stichting besluiten om de schuld kwijt te schelden.

Wat is een gevalideerd taxatierapport?

Een gevalideerd taxatierapport is goedgekeurd door het NWWI (het Nederlands Woning Waarde Instituut). Vraag hiernaar bij je financieel adviseur.

Wat is een werkgeversverklaring?

Dit is een document dat een weergave is van jouw inkomenssituatie en wordt ingevuld door jouw werkgever. Uit een werkgeversverklaring blijkt bijvoorbeeld of je een vast, tijdelijk of flexibel dienstverband hebt.

Wat is een perspectiefverklaring?

De perspectiefverklaring is een document dat gebruikt kan worden voor de aanvraag van een hypotheek. Er wordt gekeken naar de toekomstige mogelijkheden van jou als flexwerker om een inkomen te vergaren. Het document laat zien dat er een objectief onderzoek is geweest naar de toekomstige arbeidsmarktpositie en verdiencapaciteit van jou als flexwerker. De perspectiefverklaring wordt afgegeven door een uitzendonderneming.

Naar boven

Klantonderzoek

Wat is klantonderzoek?

Als geldverstrekker zijn we verplicht om onderzoek te doen naar onze klanten. Dit volgt onder andere uit de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en wordt klantonderzoek genoemd. We noemen dit ook wel KYC (Know Your Customer, 'ken je klant'). Wil je meer informatie over het klantonderzoek van Vista? Lees dan onze uitgebreide brochure.

Wat wil Vista weten over mijn inbreng van eigen middelen?

Als je een woning koopt, betaal je vaak een deel van het bedrag zelf. Het bedrag dat je zelf betaalt, noemen we ook wel jouw inbreng van eigen middelen. Wij willen graag zien dat je het bedrag dat je zelf wil gaan betalen, in bezit hebt. Behalve dat we willen zien dat je het geld hebt, willen we ook graag weten hoe je aan dat geld komt. Wij zijn wettelijk verplicht om onderzoek te doen naar de herkomst van het geld. Daarom vragen we je documenten aan te leveren. Een document waarop alleen het bedrag vermeld wordt, is niet voldoende. Meer informatie over klantonderzoek vind je in onze uitgebreide Als geldverstrekker zijn we verplicht om onderzoek te doen naar onze klanten. Dit volgt onder andere uit de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en wordt klantonderzoek genoemd. We noemen dit ook wel KYC (Know Your Customer, 'ken je klant'). Wil je meer informatie over het klantonderzoek van Vista? Lees dan onze uitgebreide brochure.

Waarom neemt Vista contact met mij op na extra aflossingen?

Bij verstrekking van de lening én tijdens de looptijd daarvan, moeten wij in verband met wet- en regelgeving een goed beeld hebben van onze klanten. Bij Vista is het mogelijk om zonder limiet of boete extra af te lossen uit eigen middelen. Wanneer je aflost kan het zijn dat wij hier onderzoek naar doen. Dit doen wij door middel van de bij ons bekende gegevens, of wij vragen je om extra documentatie aan te leveren. Wij benaderen je dan telefonisch, per e-mail en/of per post.

Hoe gaat Vista om met mijn privacy?

Vista gaat bij klantonderzoek zorgvuldig om met jouw gegevens. Je kunt erop vertrouwen dat wij jouw gegevens veilig bewaren en wij niet meer persoonsgegevens verwerken dan nodig is. Bovendien zijn we graag duidelijk over welke persoonsgegevens wij verwerken, hoe wij dat doen en waarom wij dat doen. In ons Privacy Statement vind je meer informatie over hoe wij jouw privacy borgen.

Jouw vraag stellen...

In jouw online portaal regel je gemakkelijk alles zelf. En heb je nog vragen? Ontdek het antwoord in de FAQ óf stel je vraag direct via jouw portaal.
Mijn Vista
Direct persoonlijk contact?
Bel ons op
010 24 22 060
Elke werkdag bereikbaar van 8.30 tot 17.30

Jouw vraag kan niet wachten…

Binnen kantoortijden ben je het snelst geholpen via onze klantenservice
op 010-2422060. Heb je buiten kantoortijden direct onze hulp nodig?
Vul dit formulier in en we bellen je zo snel mogelijk terug.