De toekomst van hypotheken: een wereld zonder poespas
Stel je voor: een hypotheekwereld waarin een klant direct hoort of de hypotheek akkoord is. Voor mij is dit waar ik het allemaal voor doe.
Een kopie van dit, een strookje van dat. Een verklaring hier en een afschrift daar. Documenten aanleveren voor je hypotheek is één van de grootste energielekken bij het kopen van een woning. En dat terwijl zo’n belangrijke aankoop juist een leuke en bijzondere ervaring moet zijn. Nu er tegenwoordig zóveel technisch mogelijk is, verbaas ik mij er over dat het ons maar niet lukt om een hypotheekaanvraag makkelijker te maken. Dat móet toch anders kunnen?
Zoek waar het schuurt
Maar wie ben ik eigenlijk? Mijn naam is Jordy Stoelwinder en ik ben brondata-expert bij Vista Hypotheken. Ik groeide op met een vader die als hypotheekadviseur klanten hielp – gewoon thuis aan de keukentafel. Tegen hem zei ik altijd: ‘Ik word later nooit hypotheekadviseur.’ En je raadt het al, ineens hielp ik zelf klanten bij het realiseren van hun woondromen. Blijkbaar kreeg ik het hypotheekvirus toch met de paplepel ingegoten…
Intussen ben ik in mijn rol als productmanager op een missie om hypotheken leuker en persoonlijker te maken. Geïnspireerd door bekende sprekers op het vlak van klantbeleving en technologie (zoals Steven van Belleghem en Jarno Duursma) kijk ik vooral hoe we technologie kunnen inzetten om het leven van onze klanten makkelijker te maken. Het gaat hierbij niet alleen om de consument, maar ook om jou als adviseur. ‘Be a friction hunter’, zoals Van Belleghem het vaak in zijn presentaties zegt. Oftewel: zoek waar het schuurt in de klantreis, en los dat vervolgens op.
PSD2 en brondata
Zo komen we weer terug bij die papieren rompslomp. En bij mijn ambitie van het begin: hoe komen we tot een aanvraagproces waarbij de klant direct hoort of een hypotheek akkoord is? Brondata speelt hierin een sleutelrol. Direct duidelijkheid geven wordt lastig als eerst nog een stapel documenten moet worden beoordeeld. Bij brondata kunnen klanten hun gegevens rechtstreeks uit betrouwbare (overheids)bronnen halen en delen met hun adviseur. Doordat de gegevens rechtstreeks uit de bron in jouw adviespakket komen, heb je als adviseur zekerheid over de kwaliteit. De ontwikkelingen op dit vlak zijn intussen al aardig op weg, mede door het Brondata Convenant. Daarin hebben wij eind 2022 samen met 60 andere marktpartijen afgesproken om het gebruik van brondata te versnellen.
Wat mij betreft kan deze ontwikkeling niet snel genoeg gaan. Willen we de klant écht direct de zekerheid geven zodra de hypotheekaanvraag is ingediend, dan vraagt dit in onze sector wel een andere mindset. We moeten de huidige manier van beoordelen los durven laten. Zelf geloof ik erg in de mogelijkheden van de PSD2-regelgeving. Bij een beoordeling op basis van banktransactiedata kijken we echt naar de persoonlijke situatie van de klant. En het mooie is: dit kan voor de klant gewoon via een app. Dus geen gezoek meer naar al die documenten.
Natuurlijk: de weg van idee naar realiteit is nog lang. Ook wij als Vista hebben op dit vlak nog genoeg meters te maken. Een eerste stap was om de salarisstrook los te laten als de Inkomensbepaling Loondienst wordt gebruikt. De volgende (grote) stap zetten we rond de zomer.
De nieuwe generatie
Spreekt het direct zekerheid kunnen geven aan je klanten jou ook aan? En ga je met me mee op zoek naar hoe we dit voor elkaar krijgen? Houd dan deze site in de gaten! We houden je op de hoogte met berichten en blogs.
Heb je nu al tips voor hoe het beter en sneller kan, neem dan vooral contact met me op. Op dit moment ben ik er even tussenuit om te genieten van de geboorte van mijn zoon. Daarna ga ik weer vól energie aan de slag. Want het kan niet zo zijn dat hij later bij zíjn hypotheek nog steeds meerdere weken moet wachten of de hypotheek akkoord is…