Duurzaamheid bespreken tijdens adviesgesprekken
In je klantgesprekken het onderwerp duurzaamheid bespreekbaar maken is zo makkelijk nog niet. Ook voor een ervaren hypotheekadviseur als Peter de Jong is het nog even wennen. Hij zit al 25 jaar in het vak, en is sinds 2,5 jaar aan de slag bij Eigen Huis Hypotheekadvies.
Duurzaamheid in jouw klantgesprek
Hoe maak je duurzaamheid bespreekbaar in je klantgesprekken? Omdat het (nog) geen verplicht onderdeel is van het hypotheekgesprek vond ook Peter de Jong het een moeilijk onderwerp om aan te kaarten. Hij heeft daarom nog niet zo lang geleden de opleiding ‘Erkend adviseur duurzaam wonen’ afgerond. Deze opleiding is geïnitieerd door Sectorcollectief Duurzaam Wonen. Vista Hypotheken was één van de aanjagers van de opleiding.
“Bij het maken van de afspraak met de klant inventariseren we altijd of de klant interesse heeft in duurzaamheid en het verduurzamen van de (toekomstige) woning. Wat ik zie is dat vooral klanten die al langer in een woning wonen, veel vaker geïnteresseerd zijn in duurzaamheid. Zij weten al veel meer over hun woning en tegen welke problemen ze aanlopen in de woning. Bij Eigen Huis Hypotheekadvies is er een scheiding tussen ‘Hypotheekadvies’ en ‘Beheer’. Als de hypotheek al loopt, dan komt het gesprek eerst bij een collega van Beheer terecht en dan bij mij, de hypotheekadviseur. Ik spreek dus voornamelijk over duurzaamheid in klantgesprekken waarbij de klant al een huis op het oog heeft. Mijn hypotheekadvies stem ik vervolgens natuurlijk af op de persoonlijke situatie van mijn klant. Ik raad mijn klanten vaak Vista Hypotheken aan vanwege de goede voorwaarden en rente.”
Gewoon doen!
Natuurlijk is het een stuk makkelijker om verduurzamingsmogelijkheden te bespreken met een klant die al een huis op het oog heeft. Maar ook bij een oriënterend gesprek kan je duurzaamheid ter sprake brengen. “Soms komen klanten voor een oriënterend gesprek, dan weten ze natuurlijk nog helemaal niets over de woning die ze gaan kopen. Ik kan dan ook geen advies geven over de verduurzamingsmogelijkheden. Bij hen wijs ik er natuurlijk wel op dat ze bij het kiezen van een woning alvast kunnen kijken naar het energielabel.”
Doorverwijzen is ook een antwoord
“Ik merk dat klanten eigenlijk altijd positief reageren wanneer ik duurzaamheid met ze bespreek. Als ze echt geïnteresseerd blijken te zijn in het verduurzamen van hun (toekomstige) woning, kan ik ze niet volledig adviseren in de precieze mogelijkheden voor hun specifieke woning, maar ik kan ze wél doorverwijzen naar plekken waar ze meer informatie kunnen vinden. Dankzij de opleiding ‘Erkend adviseur duurzaam wonen’ weet ik nu precies waar ze terecht kunnen met hun vragen: bij RVO, gemeentes, SVN, of bij mijn collega’s van Vereniging Eigen Huis.”
Mijn gouden tip
Volg de opleiding ‘Erkend adviseur duurzaam wonen’!
“Ik zou alle hypotheekadviseurs aanraden om de opleiding ‘Erkend adviseur duurzaam wonen’ te gaan doen. Het kost je in totaal maar een dag, en het is echt een eye-opener. Het maakt het klantgesprek een stuk makkelijker. Je weet waar je het over hebt op het gebied van verduurzaming, waardoor je meer de diepte in kan gaan. Ik vond het vooral heel leerzaam om te ontdekken waar je zelf informatie kan vinden en waar je je klanten naartoe kan verwijzen. Ook ontdekken wat de verschillende financieringsmogelijkheden zijn voor klanten vond ik heel behulpzaam.”
Ben jij hypotheekadviseur en wil je meer weten over duurzaamheid? Of ben je van plan om je (toekomstige) woning te verduurzamen en weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag verder bij de Duurzaamheidsdesk! Onze duurzaamheidsexpert Alexandra beantwoordt graag al jouw vragen.